Marka Krosno świętuje 100-lecie! Jubileuszowy rok inauguruje limitowana kolekcja „Celebration”
JadalniaRok 1923. Sto lat temu rozkwit w sztuce przeżywało art déco, modę ogarnął styl chłopczycy, w kinach wyświetlano filmy nieme, a Pola Negri rozpoczynała podbój Hollywood i romans z Charlie Chaplinem. W tym samym roku w Krośnie na Podkarpaciu ruszyła budowa huty szkła. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek szkła użytkowego w Polsce i światowa wizytówka polskiego rzemiosła – Krosno – w tym roku świętuje 100-lecie!
Premiera jubileuszowej kolekcji z okazji 100-lecia marki Krosno
Inspirowana stylistyką lat 20. XX wieku kolekcja „Celebration” nawiązuje do dekady, w której huta w Krośnie rozpoczęła swoją działalność. To czasy awangardy w sztuce, kontrastów w aranżacji wnętrz, swobody w stylu życia oraz przewrotu w modzie, któremu przewodziła słynna „chłopczyca”, Coco Chanel.
„Celebration” – elegancka kolekcja szkła inspirowana stylistyką lat 20. XX wieku
Limitowana kolekcja, stworzona z okazji jubileuszu 100-lecia marki Krosno, łączy klasyczne, surowe kształty formowanego ręcznie przez artystów-hutników szkła z sentymentem do nurtu art déco. Wyraża go obecny na każdym wyrobie optyk w postaci zdecydowanych, pionowych załamań szkła, które w bajeczny sposób rozpraszają padające na nie światło. Zabieg ten tworzy dookoła naczyń magiczną poświatę i rzuca połyskujące plamki na otaczające przedmioty.
Na jubileuszową serię składają się: dzbanek, karafka/wazon, salaterka oraz 4 warianty kieliszków i 2 warianty szklanek o różnych zastosowaniach. Autorką kolekcji jest Anna Grabowska-Szczur, która od 36 lat projektuje dla marki Krosno unikatowe przedmioty, wyróżniające się estetyczną konsekwencją oraz idealnym balansem walorów artystycznych i użytkowych.
Serię „Celebration” wyróżniają dodatkowo nawiązujące do estetyki 20-lecia międzywojennego okolicznościowe opakowania, stworzone przez Khrystynę Patsak.
Szkło, które od lat dodaje blasku chwilom
Krosno to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek szkła użytkowego w Polsce i na świecie. Na bazie 100 lat tradycji, w hucie na Podkarpaciu powstają wyroby o różnorodnym przeznaczeniu: do serwowania alkoholi, napojów, potraw, a także szkło dekoracyjne i prezentowe. Dzieła projektantów do życia powołują mistrzowie w swoim fachu: artyści-hutnicy, szlifierze i zdobnicy. W każdym roku mury zakładu opuszcza ponad 80 milionów sztuk naczyń, w tym unikalne wyroby szklane wytwarzane ręcznie. Naczynia z polskiej huty tworzyły historię polskiego wzornictwa – zobaczymy je niemal w każdym polskim domu. Trafiły też na dwór królowej brytyjskiej Elżbiety II, cesarzowej Japonii czy króla Hiszpanii Juana Carlosa.
Marka Krosno świętuje 100 lat!
Z okazji 100-lecia marka Krosno przygotowała klimatyczną sesję zdjęciową łączącą styl epoki z nowoczesnością. Zdjęcia nie tylko pokazują zastosowania naczyń z kolekcji „Celebration”, ale także wydobywają efekty wizualne zastosowanych zdobień. Autorem nastrojowych fotografii jest Krystian Szczęsny.
W jubileuszowym roku 2023 Krosno przygotowało okolicznościowe logo ze znakiem graficznym „100 lat”. Powstały również nowe odsłony opakowań produktów oraz dedykowane, jubileuszowe strony internetowe w wersji polskiej: www.100latkrosno.pl i angielskiej: www.100yearskrosno.com. Z okazji obchodów 100-lecia marka nawiązała współpracę m.in. z Katarzyną Tusk (Make Life Easier), która przez cały rok będzie prezentować różne kolekcje. Wszystkie działania można śledzić na: instagram.com/krosnoglass.
Materiały prasowe