Królowa u siebie

Zaproszenia

Co: Wersal Marii Leszczyńskiej. Sztuka dworska we Francji XVIII wieku, wystawa czynna do 5 stycznia 2013 r.
Gdzie: Warszawa, Zamek Królewski, Plac Zamkowy 4

Oto historia jak z bajki. Kopciuszek – panna niezamożna, bez wpływów, na dodatek mało urodziwa, zostaje królową Francji, pokonując w wyścigu do korony niemal setkę księżniczek z najznamienitszych rodów. A oto kulisy – 15-letni Ludwik XV jest chorowitym i słabym chłopcem, więc ministrowie postanawiają go jak najprędzej ożenić ze starszą (czyli gotową do rodzenia następców) i najchętniej mało znaczącą (żeby nie uwikłała Francji w niewygodne sojusze) dziewczyną. Maria Leszczyńska spełnia wszystkie powyższe warunki. Tak rozpoczyna się jej życie w Wersalu – motyw przewodni warszawskiej wystawy.

Od nieśmiałej młodej żony, przez otoczoną szacunkiem matkę następcy i sporego stadka księżniczek, po odtrąconą małżonkę, która przebolała notoryczne zdrady męża i zajęła się religią, muzyką, malarstwem oraz… hazardem. Dzięki wystawie w Zamku Królewskim dowiedzą się państwo, w jakich czasach przyszło żyć tej bystrej kobiecie, której bycie Kopciuszkiem bynajmniej nie zapewniło bajkowego „i żyli długo i szczęśliwie”.

Lwią część wystawy stanowią obrazy – głównie wizerunki Marii, jej dzieci i przyjaciół, ale także… słynnych metres Ludwika XV. Do tego takie rarytasy, jak oryginalne fragmenty dekoracji malarskiej z apartamentów królowej (wykonane według jej wskazówek) oraz płótna jej autorstwa. Nie zabraknie też wyposażenia pokoi królowej. Tu absolutną gwiazdą jest komoda – dzieło Roberta-Antoine’a Gaudreausa, jednego z najznamienitszych ebenistów tamtych czasów. Choć wystawa obejmuje ponad setkę obiektów, dzieł sztuki wysokiej klasy, to i tak najmocniej łapie za serce ten najbardziej niepozorny. Kilka pożółkłych kartek – dokument stwierdzający, że 22-letnia polska księżniczka została przebadana przez konsylium lekarskie, jest zdrowa, zdolna do rodzenia dzieci i przez to zdatna do małżeństwa. Papier, który odmienił los Kopciuszka.

Tekst: Weronika Kowalkowska, Stanisław Gieżyński
Zdjęcia: katalogi galerii i muzeów

reklama