gdzie sprzedawać i jak promować rękodzieło

Gdzie sprzedawać rękodzieło i jak promować swoje produkty? Odpowiada Paulina Grajek, organizatorka targów rękodzieła Dizajn na Koszykach

Zaproszenia

Już 15 czerwca zapraszamy na kolejną odsłonę Dizajnu na Koszykach! O tym, gdzie sprzedawać rękodzieło, jak promować produkty i co warto wiedzieć przed swoimi pierwszymi targami, odpowiedziała nam Paulina Grajek, CEO Khaki PR i organizatorka targów przeznaczonych dla twórców rękodzieła i artystów.

reklama
Paulina Grajek organizatorka targów dizajnu
Paulina Grajek, CEO Khaki PR i organizatorka targów dla twórców rękodzieła (targidizajnu.pl): Dizajn na Koszykach w Warszawie i Dizajn w Supersamie w Katowicach, których premiera odbędzie się w grudniu tego roku

Gdzie sprzedawać rękodzieło? Jakie są dzisiaj możliwości?

Większość artystów zaczyna w social mediach. Konta marki na Instagramie i Facebooku to dzisiaj podstawowe kanały sprzedaży. Warto odwiedzać także dedykowane grupy na Facebooku. W następnym kroku zwykle uruchamia się stronę ze sklepem online, ale to już inwestycja generująca dodatkowe koszty, na które część rękodzielników nie może sobie pozwolić. Warto rozważyć platformy sprzedażowe zrzeszające twórców, takie jak np. pakamera.pl czy zagraniczny etsy.com, gdzie można pokazać swoje produkty szerszej grupie odbiorców (opłatą jest prowizja). Twórcy sprzedają też na Allegro.

Kolejną możliwością zaprezentowania swoich prac są targi rękodzieła, lokalne jarmarki oraz festyny. Udział w takich wydarzeniach z kolei wiąże się z logistyką i kosztami, takimi jak budowa stoiska, dojazd, przygotowanie odpowiedniej ilości produktów, opłata za miejsce… a także zajętymi weekendami. Znam twórców, którzy są na targach w każdy weekend i to jest ich główny kanał sprzedażowy. 

Czy warto brać udział w targach? 

Oczywiście, że warto! I nie mówię tego tylko dlatego, że jestem ich organizatorką. Targi to nie tylko możliwość sprzedania większej ilości rzeczy na raz, ale też niesamowita okazja do promowania marki oraz poznawania swoich klientów i ich potrzeb. Pomagają w dopasowaniu produktu do zapotrzebowania rynku.

Rozdawanie wizytówek, zapraszanie na swoje social media (np. poprzez wystawienie w widocznym miejscu kodu QR), nawiązywanie osobistych relacji z kupującymi to wielka wartość. Do tego dochodzi jeszcze jedna ważna rzecz – relacje pomiędzy twórcami. Na moich targach nawiązały się wspaniałe współprace. Ludzie tworzą razem i sprzedają razem, to coś niesamowitego. Poza tym bardzo się wspierają, chociażby wirtualnie. 

Dizajn na Koszykach
Dizajn na Koszykach, fot. Aleksander Jura @_the_jura_


Co warto wiedzieć przed swoimi pierwszymi targami rękodzieła? 

Warto się nastawić na to, że być może od razu nie sprzedamy dużo. Jeśli jednak pomyślimy o tym, jak o inwestycji w promocję swojej marki, a nie koszcie, to zmienimy nastawienie i kolejne targi pójdą zdecydowanie lepiej. Osoby z pozytywnym podejściem, dobrą energią, komunikatywne, zadowolone… sprzedają więcej! Takie są moje obserwacje.

Targi to wysiłek energetyczny. Nie przychodzimy tam, by siedzieć za stoiskiem, tylko stać przed nim albo obok niego i być dostępnym dla odwiedzających. Wychodzenie do klienta, uśmiech, zaczynanie rozmowy… takie zachowania zawsze procentują.

Twórcy introwertyczni, siedzący cały czas z nosem w telefonie, bo i tacy się zdarzają, nie będą nigdy zadowoleni z żadnych targów. Ważna jest przede wszystkim energia, z jaką tam przychodzimy. Istotne jest również dobrze przygotowane stoisko – na ten temat zrobiłam dodatkowo gratisowego e-booka „Jak przygotować profesjonalne stoisko na targach rękodzieła”. Są w nim też rady dotyczące ogólnej promocji marki.

gdzie sprzedawać i jak promować rękodzieło
Dizajn na Koszykach
Dizajn na Koszykach, fot. Aleksander Jura @_the_jura_

Jak promować swoje produkty? Skąd czerpać wiedzę na ten temat i jak możemy rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie?

Na rynku nie ma wielu osób, które pomagają rękodzielnikom. Jako ekspertka PR i marketingu od lat wspierająca marki w budowaniu skutecznej komunikacji, wpadłam na pomysł, jak mogę im pomóc. Stworzyłam Akademię PR, a w jej ramach wideo kurs online specjalnie dla twórców rękodzieła, którzy wystawiają się na targach i jarmarkach. Dzielę się w nim wiedzą marketingową, podpowiadam, jak komunikować się z klientami. Do stworzenia kursu zaprosiłam specjalistkę, która o sprzedawaniu wie wszystko – trenerkę sprzedaży Dominikę Miodońską. Więcej informacji o kursie dostępnych jest na stronie: szkolenia.khaki.pl.

Z kursu artyści oraz rękodzielnicy dowiedzą się, jak skutecznie i z lekkością sprzedawać to, co z taką pasją tworzą. Zdobędą wiedzę, jaki sposób komunikacji będzie atrakcyjny dla klientów. Wychodzimy naprzeciw ich przekonaniom o tym, że sprzedaż jest ciężka, trudna i nie dla każdego. Pokazujemy, że nie musi tak być. Uczymy, jak pasję i hobby zamienić w prężnie działający biznes. W Akademii można także dostać wzór strategii marketingowej dla branży rękodzieła. Strategii, którą każda marka powinna mieć na samym początku, a niewielu młodych twórców o tym myśli. Strategię można kupić w pakiecie z kursem lub osobno. 

W zasadzie jest to jedyny kurs na rynku skupiony konkretnie na tej grupie biznesowej. Na Instagramie mojej agencji można znaleźć też reelsy z poradami PR dla twórców rękodzieła, w których podaję proste rozwiązania skomplikowanych problemów. Warto szukać takich rzeczy w internecie, uczyć się marketingu i zarządzania marką, bo marka rękodzielnicza nie różni się bardzo od innych firm, które sprzedają produkty. Jej wielką zaletą jest osoba twórcy, warto więc popracować także nad swoją marką osobistą. Na ten temat znajdziemy mnóstwo wiedzy w internecie, a także w moim kursie. 

Dizajn na Koszykach
Dizajn na Koszykach, fot. Aleksander Jura @_the_jura_


Dizajn na Koszykach – zapraszamy na kolejną edycję kameralnych targów rękodzieła

Dizajn na Koszykach, organizowany w warszawskiej Hali Koszyki od 2021 roku, to wyjątkowe wydarzenie poświęcone twórcom rękodzieła. To świetna okazja do poznania młodych polskich marek oraz kupienia unikatowych przedmiotów handmade.

Wśród stoisk znajdziemy bogaty wybór ceramiki, oryginalnych grafik i obrazów, designerskich lamp, obłędnie pachnących świec, kosmetyków, ubrań, dodatków modowych i autorskiej biżuterii. Kupimy zarówno niepowtarzalne dodatki do domu, jak i wyjątkowe prezenty dla bliskich.

Kolejne odsłony targów odbędą się 5 października i 14 grudnia. Na wszystkie gorąco Was zapraszamy!
 

Dizajn na Koszykach 15 czerwca 2024

Miejsce: Hala Koszyki, Warszawa

Godziny otwarcia: 12:00-20:00

Stoiska wystawców umiejscowione będą na antresoli

Wstęp wolny

WERANDA JEST PATRONEM MEDIALNYM WYDARZENIA
ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE