Dwa oblicza sztuki polskiej
Zaproszenia
Co: Szymon Mondzain i École de Paris. Polska awangarda malarska II połowy XX wieku. Kolekcja Urszuli i Piotra Hofmanów. Wystawa czynna do 22 kwietnia 2015 r.
Gdzie: Gdańsk, Muzeum Narodowe, pałac Opatów, ul. Cystersów 18
Gdańskie Muzeum Narodowe po raz kolejny wpuszcza nas za zazwyczaj zamknięte drzwi, pokazując zbiory prywatnych kolekcjonerów. We wrześniu zeszłego roku mogliśmy oglądać prace zgromadzone przez państwa Madelskich – awangardowy zbiór łączący malarstwo, fotografię, rzeźbę i wideo. Tym razem będzie nieco bardziej tradycyjnie: kolekcja Urszuli i Piotra Hofmanów budowana była dwutorowo. Zaczęło się od fascynacji Szymonem Mondzainem, żyjącym w Paryżu i później w Algierii malarzu żydowskiego pochodzenia. Potem Urszula i Piotr zainteresowali się innymi twórcami kręgu École de Paris. Stąd w kolekcji płótna Zygmunta Menkesa, Meli Muter czy Henryka Epsteina. Druga część zbiorów to prace powojennej polskiej awangardy, szczególnie tworzącej w latach 50. i 60. Jest więc Kantor, Nowosielski, Lenica, Tchórzewski czy Fijałkowski. To spójny przegląd różnych odcieni awangardy – od informelu do magicznego realizmu czy groteski. Mówiąc o tej ostatniej, warto zwrócić uwagę na pokaźny zbiór prac Jana Lebensteina – zobaczymy aż trzydzieści cztery dzieła.
Tekst: Weronika Kowalkowska, Staszek Gieżyński
Zdjęcia: Katalogi Galerii i Muzeów