Elegancja, szlachetne formy, ponadczasowość… Jak urządzić dom wygodnie, ale zgodnie z najnowszymi trendami? Oto pokaz największych kreatorów. Aranżacja wnętrza we włoskim stylu.

Bo kreacje od Versace czy Fendi możesz nie tylko nosić, ale i urządzać nimi dom. Oto meble i dodatki wymyślone w największych domach mody.

Gianfranco Ferré: paski, prążki, kratka Prince of Wales

Nazywano go „architektem mody”, bo ukończył politechnikę mediolańską i jego kreacje miały prostotę i geometrię porównywaną z budynkami. Zaczynał w latach 70. od projektowania płaszczy przeciwdeszczowych. Z biegiem czasu jego znakiem firmowym stały się śnieżnobiałe koszule z wydatnymi mankietami i ekstrawaganckimi kołnierzami. Rok temu (siedem lat po śmierci Ferrégo) powstała linia Home by Jambo Collection – meble i dodatki inspirowane wiktoriańską Anglią. Najważniejsze desenie to: paski, prążki oraz kratka Prince of Wales, z kolorów: biel, granat, czerń oraz tegoroczny dodatek – wielbłądzi brąz.

Fendi: drewno wrzośca, onyks, pasiasty heban indyjski

W 1918 roku Adele Casagrande otworzyła w Rzymie sklep z futrami, potem poślubiła Edoarda Fendiego i tak wywindowali skórzany interes, że dziś na torebkę z logo zaprojektowanym w latach 60. przez Lagerfelda gwiazdy czekają nawet trzy lata, a pokazy mody filmowane są przez latające między modelkami drony. Także we wnętrzach Fendi jest synonimem luksusu i genialnego rzemiosła – 90 proc. rzeczy wykonywanych jest ręcznie. Parę lat temu znakiem rozpoznawczym rzymskiej marki była krokodyla skóra, a dziś w palecie wykończeń znajdziemy też supertwarde drewno wrzośca (fajkowcy wiedzą, o co chodzi), onyks czy pasiasty heban indyjski. Fendi to hojny sponsor – wyłożył dwa miliony euro na renowację fontanny di Trevi. Ma też własne studio, które projektuje wnętrza willi, jachtów, a nawet prywatnych samolotów.

Versace: mocne kolory, dodatek złota, antyczne i barokowe ornamenty

Pierwszą sukienkę zaprojektował w wieku dziewięciu lat, a pierwszą kreację sprzedał jako 17-latek. Gianni Versace, syn krawcowej z Reggio di Calabria, w 1972 roku założył własną firmę. Multitalent poza modą tworzył też wnętrza, meble i porcelanę, na przykład ikoniczny już serwis Medusa dla Rosenthala. Styl Versacego od początku był wyrazisty: mocne kolory, dodatek złota, antyczne i barokowe ornamenty często umieszczane na tkaninach w formie bordiur. Po tragicznej śmierci Gianniego w 1997 roku dyrektorem artystycznym marki i główną projektantką została jego siostra Donatella. W kolekcjach na jesień 2015 pojawił się motyw zwielokrotnionego na kolorowych tłach meandru. Znajdziemy go zarówno na poduszkach, jak i sukienkach.

Emanuel Ungaro: połyskujące wełny, marmur, luksusowe drewno

Urodził się we włoskiej rodzinie – jego ojciec, krawiec, uciekł w latach 30. przed faszystami do Francji. Emanuel uczył się fachu na podarowanej przez niego maszynie do szycia. Zrobił karierę w Paryżu, gdzie w latach 60. otworzył butik. Podbił świat mody niezwykle kobiecymi kreacjami o zjawiskowych deseniach. Uwielbiały je nosić Jacqueline Kennedy i Catherine Deneuve. Kreator jest dziś na emeryturze, ale marka istnieje i rozwija linię home. Meble i dodatki robi z luksusowych gatunków drewna, poroży jeleni czy skorupek jaj, połyskującej wełny, marmuru. Inspiruje się architekturą Paryża z epoki Haussmanna czy Brasílią Oscara Niemeyera, a nawet konkretnym domem – Arthura Millera.

Trussardi: dyskretny glamour

Wywodzi się z rodu rękawiczników szyjących od 1911 roku (w czasie II wojny dla armii włoskiej). Największy rozkwit firma przeżyła w latach 80., kiedy otwarcia kolejnych butików okraszane były występami gwiazd formatu Luciana Pavarottiego. W 2006 roku marka otworzyła restaurację Trussardi alla Scala, która zdobyła dwie gwiazdki Michelina. W zeszłym roku we współpracy z firmą Luxury Living Group i projektantem Carlem Colombem narodziła się kolekcja mebli i dodatków. Wykonane ze skóry i znakomitych tkanin uosabiają styl Trussardi, czyli dyskretny glamour.

POLECAMY TAKŻE: Złoto ponad wszystko - eleganckie meble od Roberto Giovannini oraz Królestwo skóry - niezwykłe tapicerki

Tekst: Beata Majchrowska

Zdjęcia: BE&W, East News, Getty Images, materiały prasowe firm

reklama